کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو
گزیده کتاب

معرفی کتاب گامی در مسیر تربیت اسلامی

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۱۸ ب.ظ

گامی در مسیر تربیت اسلامی

کتاب گامی در مسیر تربیت اسلامی از آثار ارزنده دکتر رجبعلی مظلومی است که چاپ هشتم آن در سال 1386 به تعداد 5000 جلد نشانگر جایگاه والای این اثر می باشد .

این کتاب دارای شش فصل و هر فصل شامل بخش های مختلفی است .

فصل اول مربوط به دوران کودکی بوده که از دو بخش : 1 - مشخصات کودک ( دوره پیش از دبستان ، دوره دبستان  و غرایز و عواطف این دوره ) 2 - در خصوص نوع تربیت کودک ، یادگیری ، تغییرات، بلاها، برخوردها و تاثیر والدین بر کودک بحث می کند .

فصل دوم در خصوص دوره نوجوانی و مشخصات نوجوانان ، هیجانات و عوامل عصیان ، بزهکاری ، احساس مسئولیت کودک و راههای پیشگیری از طغیان و رفتارهای مناسب و غیر مناسب او بحث می کند .

فصل سوم درباره بلوغ  نشانه های بلوغ و راههای کنترل و تسکین احساسات و غرایز جسمی و جنسیو حفظ تعادل در این دوره سخن به میان آورده است .

فصل چهارم از دو بخش تشکیل شده است ؛ بخش اول در مورد معنای تربیت ، جنبه های تربیت ، عامل تربیت و ملاکها و لوازم اساسی مقصد دور تربیت بحث می کند . بخش دوم این فصل اصول عمومی تربیت ، علوم مددیاری و مواد آموزشی، مایه های درونی لازم برای پرورش و تربیت و دانستنیهای کلی تربیتی و پیشنهاد دین مبین اسلام درباره نوع تربیت را بیان می کند .

فصل پنچم به نحوه یادگیری کودک از طریق سمع و بصر ( گوش و چشم ) اشاره می کند . به بیان دیگر کودک با استفاده از روش بینایی و شنوایی چگونه می تواند به افکار ، احساس و عواطف خود سمت و سو بدهد و تاثیر فیلم و رادیو و کتاب و مجلات و انواع نوشته ها و نمایشنامه ها در یادگیری کودک چه جایگاهی دارد .

فصل ششم در خصوص نقش دین در تربیت کودک ، پرورش عواطف درونی کودک که شامل چهار بخش به شرح ذیل می باشد بحث می کند .

بخش اول : دین ، جامعه ، عوامل درونی انسانی ، نقش تعقل و تفکر دینی ، عواطف و احساسات مذهبی ، نقش محیط و فضای دینی در تربیت کودک بحث می کند .

بخش دوم : مواد و طرح های آموزشی دینی موثر در تربیت کودک و نوجوان

بخش سوم : وسایل آموزشی مناسب ، رسالت قرآن ، اثر تمثیلات تعلیمی و مذهبی در تربیت کودک

بخش چهارم : امثال و تصاویر قرآنی برای افراد کوچک و بزرگ و نقش تصویر در کلام رسول خدا (ص) و امامان (ع)

و در پایان کتاب ضمائمی در رابطه با طراحی مجله کودک ، پرسش هایی مطرح شده است و همچنین کتابهای مختلفی را در رابطه با موضوع تربیت معرفی کرده است .

امیدوارم با این مختصر تعریفی که درباره چکیده مطالب این کتاب بیان شد ، شما سعی کنید در اولین فرصت نسبت به تهیه این کتاب ارزشمند اقدام کرده و در جهت حفظ سرمایه های زندگی که همان امانت خدای متعال یعنی فرزندانمان هستند نهایت تلاش را بکنیم .

هدف نویسنده از نگارش این کتاب این کتاب این بوده که خوانند را به حرکتی آرام و منطقی سوق دهد تا در زمان مطالعه اثر ، فرصت فکر ، فهم ، مقایسه ، انتخاب و یافتن بهترین راه و کاربرد را بیابد و بتواند با دستی پر ، ذهنی روشن و تبیینی خردپسند ، آن موضوع را بررسی ، تجزیه و تحلیل کند و جایگاه خود را بیابد .

به امید روزی که همه پدر و مادرها به مطالعه ی اصول صحیح تربیتی کودکان و نوجوانان آشنا بوده و در جهت عملی کردن این اصول از هیچ تلاشی واهمه نداشته باشند .


برگرفته از 114 نشست کتابخوان کتابخانه ولیعصر (عج)

معرفی کننده : رقیه حاجی کریمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی