کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو
گزیده کتاب

معرفی کتاب دُرّ و صدف

يكشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۵ ق.ظ

در و صدف

این کتاب در چهار بخش شامل مباحث دینی، اجتماعی و سیاسی به رشته تحریر درآمده است. با توجه به بحث بر انگیز بودن موضوع حجاب در بین طرفدارانش در داخل وخارج کشور وگاه سهل انگاری و یا جهل برخی مسلمانان در این باب، نگارنده محترم سعی بر این دارد که خواننده را به تفکر و تأمل در چرایی و چگونگی این تکلیف الهی دعوت کند.
کتاب «درّ و صدف» پیرامون موضوع حجاب، از تألیفات استاد محمد شجاعی، در چهار بخش شامل مباحث دینی، اجتماعی و سیاسی به رشته تحریر درآمده است.
با توجه به بحث بر انگیز بودن موضوع حجاب در بین طرفدارانش در داخل وخارج کشور وگاه سهل انگاری و یا جهل برخی مسلمانان در این باب، نگارنده محترم سعی بر این دارد که خواننده را به تفکر و تأمل در چرایی و چگونگی این تکلیف الهی دعوت کند.

بخش اول کتاب پیرامون این موضوع بحث می نماید که همه انسانها در جستجوی سعادت وکمال اند، حرکت به سوی کمال مانند هر حرکت دیگری نیاز به آگاهی و شناخت دارد و نیز با توجه به این که بهترین واضع قوانین هر مجموعه خالق آن مجموعه است، لذا تنها خداوند است که صلاحیت و قدرت راهنمایی بشر را در حرکت به سوی کمال دارد.
از این رو میزان کمال و رشد هر کس بستگی به میزان تبعیت او از کاملترین و جامعترین قانون یعنی قانون الهی دارد.

تحصیل کمال حقیقی در سایه تناسب وهماهنگی مجموعه قوای انسانی امکان پذیر است چراکه هیچ یک از قوای انسانی بیهوده خلق نشده، هر یک مصلحتی را تأمین می کند و برای هر یک حدی است.
یکی از قوای حیوانی در انسان، غریزه جنسی اوست که برای بقای نسل وی ضرورت دارد.
این قوه نیاز واقعی و معینی دارد که اگر به درستی تأمین شود انسان را در راه رسیدن به کمال مطلوب یاری می کند ولی اگر غیر عاقلانه و نادرست به کار گرفته شود، انسان را بسوی سراشیب حیوانیت و زوال استعدادهای عالیه اش سوق می دهد. خداوند برای هدایت این قوه فعال بشری که از طرق مختلف فردی و اجتماعی، تحریک می شود قوانینی وضع فرموده که یکی از این مقررات، دستور حجاب است.

بخش دوم کتاب تحت عنوان "ریشه پیدایش فرهنگ بی حجابی در جهان " نویسنده محترم ابتدا به بررسی ریشه انحرافات جنسی در فرهنگ غرب پرداخته و آثار مخرب آزادی جنسی را بیان می کند، سپس علل گسترش فرهنگ بی حجابی و بد حجابی در کشورهای مسلمان از جمله ایران را مورد بررسی قرار داده و در انتها انواع و علل آنرا مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
در بررسی تاریخچه حجاب، نگارنده توجه خوانندگان را به این موضوع جلب می کند که تا همین دو،سه قرن گذشته بی حجابی به شکل امروزی آن وجود نداشته و وضع پوشش زنان در بیشتر کشورها مناسب بوده است.
عواملی از قبیل رشد صنعت، پیدایش مکاتب جدید، سخت گیری های متعصبانه کلیسا (که حتی گناه همجنس بازی را کمتر از گناه ازدواج جلوه می داد)، هم چنین تحقیر و ظلم به زنان و مهمتر از همه کنار رفتن دین از صحنه زندگی مردم، از علل پیدایش وگسترش فرهنگ برهنگی به شمار می رود.
آزادی جنسی که محصول این فرهنگ غلط در غرب بود اثرات بسیار مخربی بر زندگی فردی و اجتماعی مردم باقی گذاشت، که از آن جمله می توان به از بین رفتن شخصیت، امنیت و آزادی زن، سست شدن بنیان خانواده و ضربه خوردن فعالیت های سالم اجتماعی اشاره کرد. گسترش فرهنگ برهنگی در ایران و سایر دول اسلامی نیز معلول تهاجمات فرهنگی و نظامی و استعمارهای قدیم و جدید در این کشورها بوده است.
از جمله طرح های فرهنگی دشمن در کشور ما اشاعه فساد به خصوص در روابط زن و مرد بوده و برای رسیدن به این هدف، حجاب باید از سدّ راه برداشته می شد.
برای نیل به این مقصود دشمن راههای مختلفی را در پیش گرفت که از آن جمله استفاده از رسانه های گروهی و هنر مبتذل برجستگی بیشتری دارد.
اوج تهاجم فرهنگی در ایران مربوط به دوران قبل از انقلاب و با شروع حکومت منحوس پهلوی و ماجرای کشف حجاب است.
آنچه مسلم است میزان تاثیرپذیری از فرهنگ غرب بستگی به میزان فهم هر کس از دین و حکمت دستورات آن و نیز پیوند این فهم با قلب و روح او دارد.
در ادامه این بخش از کتاب، نویسنده محترم حجاب را منشأ خیرات و برکات بسیار دانسته و فواید گوناگونی نظیر: تامین امنیت، کمال و آزادی معنوی زن، تحکیم بنیان خانواده، سلامت اجتماعی و آرامش روانی افراد، تسهیل در ایفای نقش های اجتماعی، خروج از سپاه شیطان و جلب رضایت الهی را برای آن برشمرد.

بخش سوم کتاب، نگارنده محترم مباحثی را در زمینه نقش نگاه و سایر حواس در شکل گیری تفکرات و ایجاد انحرافات عنوان می کند.
می دانیم که محسوسات بالأخص دیدنی ها، تأثیر به سزایی در اشتغال فکر و قلب دارند، در واقع نوع تفکرات بستگی تام به نوع اطلاعاتی دارد که از طریق حواس وارد ذهن و روح فرد می شوند.
نگاه مادی به زن، به عنوان موجودی که وجودش جاذبه های مختلفی را در دل ایجاد می کند، می تواند منشأ بسیاری از انحرافات باشد. اسلام برای حفظ پاکی فرد و جامعه علاوه بر اینکه به زنان دستور رعایت حجاب را داده به مردان نیز دستور می دهد تا دیدگان خود را ازنگاه ناروا به نامحرم بپوشانند.

بخش پایانی کتاب مواردی مربوط به لباس، زینت، انواع آنها و نحوه ارتباط انسان با این دسته از مسائل را شامل می شود.
طبق آیات قران کریم لباس برای انسانها به دو دسته تقسیم بندی می شود:
لباس ظاهری که برای پوشاندن بدن وحفظ آن استعمال می شود و مایه زینت ظاهری اوست، و دیگری، لباس باطنی است که خداوند از آن به تقوا تعبیر فرموده است. تقوا روح انسان را از بیماری و زشتی مصون می دارد و از آنجا که تنها توشه انسان در سیر به سوی ابدیت داشتن روحی سالم است اهمیت لباس باطنی بیش از پیش مشخص می شود.
عدم رعایت احکام مربوط به حجاب و لباس ظاهری موجبات آلودگی روحی فرد را فراهم می کند. این احکام در دین مبین اسلام به طور دقیق و مبسوطی بیان شده که نویسنده با توجه به فرصت وبضاعت کتاب به ذکر مواردی از آن پرداخته است.
امید است که با مطالعه این کتاب بهره کافی را از مباحث عنوان شده ببریم، مباحثی که به سبکی نظام مند به بررسی روابط علّی و معلولی حاکم بر اجتماعات انسانی در زمینه اجرای این تکلیف الهی می پردازد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی