کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو
گزیده کتاب


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفر به آذربایجان‌غربی با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفر به آذربایجان‌غربی از نزدیک با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار با یادآوری نعمت‌های خداوند از جمله سلامت، خانواده، دوست، شغل، ارتباطات سالم و جامعه اسلامی حفظ این نعمت‌ها را یکی از مصادیق شکر نعمت دانست و گفت: بعضی‌ها اغراق می‌کنند که جامعه ما از نظر اخلاقی وضعیت بسیار بدی دارد، البته مسئولان باید تلاش کنند تا وضع جامعه به آرمان‌ها نزدیک شود، اما جامعه ما در مقایسه با جوامعی که مردم لحظه‌ به لحظه در معرض دعوت به گناه هستند، جامعه‌ای به مراتب بهتر و اخلاقی‌تر و پاک‌تر  است. در کشورهای غربی از طریق سینما، تلویزیون، مطبوعات، جشن‌ها و مراسم، مردم به فسق و گناه دعوت می‌شوند و ما باید شاکر باشیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که در زندگی ظاهری‌مان دعوت‌های این‌چنینی نداریم.


وی در ادامه نسیان را یکی از بزرگ‌ترین عذاب‌های الهی برشمرد و گفت: کفران نعمت و ناسپاسی نتیجه فراموشی و عدم توجه است. اگر کسی دچار نسیان شود چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ قرآن برای فراموش‌کاران دو قاعده برشمرده است. یکی سنتی است که در آیات 124 تا 127 سوره طه آماده است و نشان دهنده عواقب سختی است که خداوند برای فراموش‌کاران در نظر گرفته است. می‌گوید: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَى» یعنی هر کس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگى تنگ و سختى خواهد داشت و روز رستاخیز او را نابینا محشور مى‌‏کنیم.

مختارپور ادامه داد: خداوند در آیه 125 سوره طه می‌گوید «قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَى وَقَدْ کُنْتُ بَصِیرًا» یعنی بشر از خدا می‌پرسد پروردگارا چرا مرا نابینا محشور کردى با آنکه بینا بودم. بعد خداوند به او پاسخ می‌دهد: «قَالَ کَذَلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَکَذَلِکَ الْیَوْمَ تُنْسَى»، یعنی آنگونه که نشانه‏هاى ما بر تو آمد و آن را به فراموشى سپردى امروز همان گونه فراموش مى‏شوى. بلافاصله در آیه 127 می‌آورد: «وَ کَذَلِکَ نَجْزِی مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ یُؤْمِنْ بِآیَاتِ رَبِّهِ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى»، یعنی هر که را به افراط گراییده و به نشانه‏‌هاى پروردگارش نگرویده است‏ سزا مى‏‌دهیم و قطعا شکنجه آخرت سخت‏تر و پایدارتر است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سنت دیگر خداوند در برابر فراموش‌کاران اشاره کرد و گفت: خداوند به سنت دیگری در سوره انعام آیه 44 اشاره می‌کند و می‌فرماید: «فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ»، یعنی چون آنچه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند درهاى هر چیزى از نعمت‌ها را بر آنان گشودیم تا هنگامى که به آنچه داده شده بودند شاد گردیدند ناگهان گریبان آنان را گرفتیم و یک‌باره نومید شدند.

مختارپور در ادامه با بیان اینکه خداوند در آیه 19 سوره حشر مومنانش را از فراموشی خود برحذر داشته است، گفت: خداوند در این سوره آورده است «وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، یعنی چون کسانى مباشید که خدا را فراموش کردند و او نیز آنان را دچار خودفراموشى کرد آنان همان نافرمانانند.

وی ادامه داد: با توجه به این آیات معلوم می‌شود اگر شکر موجب ازدیاد نعمت است، کفران نعمت تنها موجب نقصان نعمت نیست بلکه موجب عذاب شدید است.

مختارپور تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی حاصل خون‌های پاک و اراده‌های آهنینی است که طاغوت را کنار زدند. نسیان و فراموشی چنین نعمتی عواقب سختی برای ما خواهد داشت. بهترین راه شکرگزاری ما خدمت صادقانه به مردم و این نظام است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در بخش دیگری از سخنان خود، به تبیین مسائل نهاد پرداخت و در پایان به سوالات کتابداران پاسخ گفت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی