کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو
گزیده کتاب
به‌مناسبت روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛

آیین تجلیل از مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی در آذربایجان غربی برگزار شد


به‌مناسبت روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار آیین تجلیل از مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان آذربایجان غربی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، آیین تجلیل از مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی آذربایجان غربی بیست و هفتم آبان‌ماه با حضور علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ هوشنگ عطاپور، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ علی فیروز، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ جمعی از مسئولین استانی و کتابداران  در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.


علی فیروز در این مراسم  ضمن خیر مقدم و تبریک روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، اظهار داشت: در حال حاضر 67 باب کتابخانه با یک و نیم میلیون جلد کتاب  در استان فعالیت می کنند؛ از کتابداران انتظار می رود با توجه به ظرفیت‌های بالای استان در ارائه خدمات، تلاش خود را مضاعف نموده و خدمات کتابخانه‌های عمومی را به شهروندان معرفی نمایند تا در نتیجه آن شاهد افزایش مطالعه شهروندان باشیم.

علی رمضانی، مدیر کل منابع نهاد در این آیین با بیان این مطلب که در حال حاضر نهاد کتابخانه‌های عمومی با یک‌هزار و دویست کتابخانه عمومی و هفت هزار و یکصد کتابدار در حال ارائه خدمات به شهروندان است، افزود: امروزه رسالت کتابداری از امانت و تحویل کتاب گذشته و  کتابداران به عنوان مشاور در کتابخانه‌ها ارائه خدمات می‌کنند.

وی تصریح کرد: بیش از 70 درصد مراجعین به کتابخانه‌های عمومی حتی از عنوان و موضوع کتاب اطلاعی ندارند و با انتظار دریافت راهنمایی به کتابخانه مراجعه می‌کنند.

رمضانی ادامه داد: در سالهای اخیر چند موضوع مهم مورد توجه نهاد قرار گرفته که یکی از آن موارد تکریم و بهبود معیشت همکاران است؛ مورد دیگر تجمیع، تجهیز و بهینه سازی فضای کتابخانه های عمومی است.

وی افزود: ما با مجموع دوهزار و دویست کتابخانه عمومی و 32 میلیون جلد کتاب امکان ارائه خدمات به 5برابر ظرفیت کنونی را داریم ولی متاسفانه مسئله جدی کنونی مراجعه کمتر مردم به کتابخانه هاست که امیدواریم باتلاش مضاعف کتابداران به نتایج مطلوبی دست یابیم.

مدیر کل منابع نهاد با بیان اینکه ابزارهای رقیب مثل فضای مجازی تهدیدی جدی در امر کتابخوانی است افزود: ما این فضا ها را نفی نمی کنیم ولی اکر به صورت اصولی مدیریت نشوند آسیب‌های بیشتری خواهیم دید.

رمضانی در این آیین با معرفی کتاب «رحمت واسعه» نوشته آیت الله بهجت به سخنان خود خاتمه داد و ابراز امیدواری کرد که امام جماعت مساجد، اساتید و بزرگان با ارائه کتاب‌های خوب شهروندان را برای مطالعه کتاب‌های خوب یاری کنند.

هوشنگ عطاپور، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی در این آیین ضمن ابلاغ پیام تبریک مقام عالی استان به کتابداران، گفت: کتابداران مجموعه‌داران تاریخ و تمدن جامعه هستند و از گذشته تاکنون کتابداران از مورخین، دانشمندان و اندیشمندان بوده‌اند که دستی در علم و ادب و تاریخ داشتند. در حال حاضر یکی از مهمترین مسائل مطرح، ترویج فرهنگ کتابخوانی است و این امر نیازمند ابزارهای نرم افزاری و سخت‌افزاری است؛ کتابخانه‌های عمومی بسترهای لازم را فراهم کرده‌اند.

 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تصریح کرد: جذب عضو یک موضوع است و نگهداشت عضو  موضوعی دیگر؛ که کتابداران بایستی با حسن خلق و برقراری ارتباط حسنه شرایط مساعد را برای نگهداشت عضو فراهم نمایند.

عطاپور در خاتمه با اشاره به وجود اقوام مختلف در استان و ضرورت توجه به عقاید، تهیه منابع بومی ترکی و کردی را از نهاد کتابخانه‌های عمومی خواستار شد.

گفتنی است، در این آیین از 10 کتابدار بازنشسته، 5 اهداکننده کتاب، 3 نویسنده، 4 کتاب‌خوان و 14 کتابدار تجلیل شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی