کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو
گزیده کتاب

برگزاری نشست کتابخوان / 23 مهر ماه 96

دوشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۵۵ ب.ظ

نشست کتابخوان 960723

نشست باشگاه کتابخوان روز ٢٣ مهر ماه 1396رأس ساعت شانزده با حضور اعضاى ثابت و مهمانان عزیزى برگزار گردید.
نشست با جمله اى از نیچه توسط استاد صمدزاده گشایش یافت: کتابى که نتواند ما را به فراسوى کتابها ببرد ، به چه درد مى خورد!
موضوع این جلسه از هفته پیش به حضار اعلام گردیده بود: معرفى بهترین کتاب یا آخرین کتابى که خوانده اید.
خانم شمس عصر عزیز ، کتاب ( آه) از یاسین حجازى برگرفته از منتهى الآمال پیرامون واقعه کربلا، را معرفى کردند، از نثر روان و شیواى آن صحبت کردند.
خانم پولادى ، یکى از مهمانان عزیزمان ( بلندیهاى بادگیر) رمان انگلیسى و تنها کتاب امیلی برونته که به سبک رئالیسم اما آمیخته به رمانتیسم نوشته شده است و آقاى سعید زندیان ترجمه اش کرده اند، معرفى نمودند.
خانم برمکى کتاب ( دا) از زهرا حسینى را توصیه کردند سرنوشت پرستار شانزده یا هفده ساله اى که در خرمشهر و زمان جنگ شاهد حوادثى از نزدیک بوده است و اینگونه شرح دادند که: اگر کسى در مورد ادبیات دفاع مقدس کنجکاو باشد زیباترین گزینه این کتاب میباشد .

خانم حسین نژاد ، ( چمدان) از بزرگ علوى را معرفى نمودند و همین زمینه اى شد براى معرفى کتابهاى دیگرى از این نویسنده و صحبتى پیرامون بیوگرافى ایشان. کتابهایی از قبیل( میرزا- سالاریها- چشمهایش- پنجاه و سه نفر)
خانم ییلاقى، کتاب ( منم تیمور جهانگشا) از مارسل بریون فرانسوى با ترجمه ذبیح الله منصورى
را معرفى نمودند کتاب شامل سرگذشت تیمورلنگ که حافظ کل قرآن بوده اند اولین قتلش را از کشتن صمیمى ترین  دوستش به علت فساد اخلاقى او آغاز کرده  ، اشاراتى که در کتاب به شهر خوى  شکل و ظاهر مردمانش میوه هایش یا در مورد سبزوار و مرند آمده بسیار شیرین  و جذاب بوده است و خانم ییلاقى عزیز به گونه اى شرح و توصیف کردند که بیشتر حاضران راغب به خواندن کتاب شدند و حتى خانم موسوى کتاب را به امانت برد!
خانم افساى کتابهایى را که به زبان ترکى استانبولى نوشته شده وخودشان هم اکنون مشغول ترجمه یکى از آن کتابها به زبان فارسى هستند معرفى کردند ( kayip yol- ölumsuz kalp- ekim yagmurlari)  نویسنده sardar ozkan
و اینکه نویسنده صنعت التفات را بکار گرفته است استاد توضیحى در این مورد براى حاضران دادند و اینکه بهترین نمونه از این صنعت سوره فاتحه میباشد که سوم شخص به یکباره به دوم شخص مبدل گشته....
خانم مریم سهند جوانترین عضو باشگاه کتاب ( گل یخ) از دکتر علیرضا زندى را معرفى کردند به گفته ایشان از راز جهان پرده برداشته است . عنوان کتاب و چگونگی ظاهر گل ، توجه اعضاء را به خود جلب کرد به طوریکه توسط خانم نصرزاده از اینترنت ظاهر گل یخ سرج شد وبه حاضران نشان داده شد.
خانم مهرى زاهدى از شاعران ماکو( بامداد خمار و شب سراب) از فتانه حاج سید جوادى و ناهید پژواک به حضور معرفى گشت ایشان از ابعاد ادبى و دیدگاه هاى متفاوت دو نویسنده سخن راند.
خانم دکتر ریتا جبارى بعد از غیبتى چندین هفته اى در جمع حاضر بودند و با معرفى کتاب ( تصویر دریان گرى) از اسمار وایل یکى از بهترین آثار ایرلندى تبار با ترجمه نیلوفر شیرازیان و با گفتن خلاصه  اى از کتاب ، بحثى در نشست پدید آوردند پیرامون مبحث کتاب یعنى پوچگرایى. از همین بحث بود که صحبتى از صادق هدایت که تحت تأثیرکافگا قرار گرفته و در نهایت به تفکر پوچى رسیده بود
خانم موسوى ، کتاب هفت جلدى ( آتش بدون دود) از نادر ابراهیمى نویسنده اى قدرتمند که با قلمى جذاب روان، رسا و سلیس سرگذشت دو قبیله ترکمن، آداب و رسوم آنها ، جهل رایج در آن زمان و منطقه و مبارزه اى که با جهل صورت گرفته ، به تصویر کشیده است.
استاد صمدزاده با هر معرفى اطلاعاتى در مورد نویسنده و بیو گرافى او و آثار نویسنده پیش کش باشگاه میکردند که مورد توجه اعضاء واقع میشد.
خانم رجب زادگان کتاب ( گلگشت عرفان) در مورد حافظ و کتاب ( ترانه هاى نیمه شب) از مریم جعفرى را معرفى کرد و قسمت های جالبى از کتاب را که گلچین کرده بود براى حاضران بازگو کرد.
خانم مهرى زاهدى ، جلسه را با خواندن غزلى که به سال ٨٣ نوشته بود با صداى پر احساس و ظریفشان ، مزین نمودو استاد صمدزاده نیز با خواندن غزل ( آرزو ) جلسه را جلا داده و پربارتر کردند.
به میمنت فصل خزان و قدوم حضرت پائیز، نشست بسیار لذت بخش و خوشآیند بود . حاضران ( استاد بالغ صمدزاده- خانم مهرتاج شمس عصر- خانم رقیه پولادى- خانم فائضه نصرزاده- خانم نازیله برمکى و دخترشان نازنین حسینی- خانم دکتر ریتا جبارى - خانم نیر موسوى - خانم مقبوله ییلاقى- خانم فاطمه افساى- خانم مهرى زاهدى- خانم مریم سهند- خلنم لیدا بهمنش و پسر گل شان- خانم شعله مناف زاذه  - خانم رقیه حسین نژاد و دختر عزیزشان- خانم نسا رجب زادگان) بودند نشست ساعت هجده خاتمه یافت.

گزارشگر
نساء رجب زادگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی