کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو
گزیده کتاب

مثنوی خوانی و جمع خوانی کتاب یک عاشقانه ی آرام  30 مهر 96

امروز سى ام مهر ماه هزارو سیصدو نودو شش، باشگاه کنابخوان، توفیق گرد همایى دوباره اى را کسب کرده بود، رأس ساعت شانزده جلسه آغاز شد .
استاد صمدزاده، با اسلوب همیشگى و متین خود ، جلسه را با بیان طنزى آغاز و در ادامه ، حتى قطعه  طنز به نظم کشیده شده اى را با دکلمه اى در خور متن ، بلند خوانى کردند!
ابیات ٥٢١ تا ٥٣٧ خوانده شد و صد البته توسط استاد تفسیر گشت که چکیده اى از تفاسیر را باز گو مینمائیم:
چهار عالم که پسوند عبرى به خود گرفته اند :عالم ناسوت (عالم منسوب به ناس) عالم ملکوت(عالم منسوب به ملائک) عالم جبروت(عالم منسوب به عقل و عقول، انسانهاى نابغه و عبقریات) و عالم لاهوت (عالم منسوب به اله و خداوند) واژه (قدیم ) یعنى موجودى که  اول و آخر نداشته باشد و این کلمه مطلقأ مختص و شامل ذات حضرت خداوند میباشد و لا غیر!
استاد شرحى پیرامون  صفات چهار سفر که توسط ملا صدراى بزرگوار شرح داده شده  بیان نمودند:
اولى (من الخلق الى الحق، انسانى که نیت و قصد میکند به سوى خداوند سفرى داشته باشد) دو (فى الحق بالحق، سفرى با خدا و همراه با خداوند ) سه (من الحق الى الحق مع الحق) و چهارمى (فى الخلق مع الخلق الى الخلق، سفرى که در میان خلق و با خدا صورت میگیرد ولى هدف ارشاد و دعوت مردم به حق میباشد) اما این سفر در عالم درون و قلب آدمى صورت میگیرد، سیر و سلوکى الهى و عرفانیست که باید لسان و قلب یکى باشند و ریا و دو رنگى در کار نباشد .

قطره دریاست اگر با دریاست
                           ورنه او قطره است و دریا دریا
در بیتى اشاره به هفت  شعرى که بر کعبه آویخته شده است ، شده بود . پیامبر اکرم(ص) در اوج بلاغت و اشعار اعراب به رسالت رسیدند (هفت شعر از هفت شاعر)
معلقات سبع  همین هفت قطعه شعریست که توسط مرحوم ترجانى زاده ترجمه و تفسیر  شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
خداوند ، همراه انسان هاى متواضع و فروتن است!
حضرت مولانا، در بیتى اشاره به (هاروت و ماروت) از زاهدترین فرشته هاى خداوند مینماید ، این دو فرشته از خداوند طلب میکنند که آنها را به شکل انسان به روى زمین قرار دهد وعلیرغم هشدار خداوند ، آنها اصرار به رفتن مینمایندو خداوند چنین میکند که آنها خواسته بودند، اما انسان حریص است با زن ( زهره ) نامی آشنا میشوند و به فساد کشیده شده و در بابل نام شهرى ، قعر چاهى بصورت آویخته شده به فنا محکوم میشوند، ولى، زهره اسماء اعظم خداوند را از آن دو یاد میگیرد و به آسمان میرود ، خداوند او را مسخ میکند و او مبدل به ستاره زهره میشود (به اعتقاد عده ه اى) .


ولى افسوس به علت محدودیت زمان ، این جلسه بیش از شانزده بیت نتوانستیم بخوانیم و جمع خوانى را شروع کردیم: 

مثنوی خوانی و جمع خوانی کتاب یک عاشقانه ی آرام  30 مهر 96

"یک عاشقانه ى آرام- از نادر ابراهیمى"

کلمه و واژه هایى به خوانندگان عرض ادب کردند که ندرتأ در متنى، کتابى، جایى ، خود نمایى کرده بودند مثل: "ستمبر"کسى که ستم را میپذیرد و دستیار ستمگر است و "کلمه میدان بویش عشق" یعنى محلى که عاشق بوى معشوق را حس و دریافت میکند.
جملات زیبا یى توجه حاضران را به خود جلب کرد من جمله: "سن مشکل عشق نیست"،"زمان نمیتواند بلور اصل را کدر کند مگر آنکه ، تو پیوسته برق انداختن  آن را از یاد برده باشى"
این اصل گوشزد شد که در جمع خوانى ، مهم به اتمام رساندن کتاب نیست بلکه ، تقویت اعتماد به نفس  ، درست خوانى و بلند خوانى ،  معرفی کتاب خوب و... میباشد .
برنامه جلسه آینده اعلام شد : مثنوى خوانى و به احتمال زیاد آغاز سعدى خوانى ویا حافظ خوانى!
و اما...
این جلسه مهمان بسیار عزیز و محترمى در جمع باشگاه کتابخوان حضور داشتند و جمع را نورانى تر و بر تعداد بزرگواران افزوده بودند، سرکار خانم شکوفه عزیز پور.،استاد صمدزاده ، شاه کلید جلسات، بزرگواران، خانم شمس عصر ، خانم سید آقازاده، خانم پولادى، خانم معصومه قوجازاده، خانم مریم قوجازاده، خانم ییلاقى، خانم افساى، خانم سمانه موسوى، خانم مریم سهند، خانم دکتر ریتا جبارى، نساء رجب زادگان و البته، مهمان افتخارى این جلسه ، همسر عزیز و محترم آقاى شیرزاده، سرکار خانم شیرپور، حضور داشتند.
روزهاى پائیزی است و مهر را بدرقه کرده و به استقبال آبان رفته ایم. تاریکى زودتر مهمان سرزمینمان میگردد و جمعى هستیم که به کتابها پناهنده شده ایم!
ساعت هجده جلسه خاتمه یافت، هر چند آن دو ساعت چگونه ، آنطور زود گذشت ، خدا میداند .

گزارشگر :
خانم نساء رجب زادگان

@ketabmaku

نظرات  (۱)

  • محمد علی علم خواه
  • ►به نام خدا◄

    سلام‼

    خدا قوت

    وبسایتتون خوبه

    یــه کلبه وبسایتی هم ما داریم

    به وبسایت ما سربزنید خوشحال میشیم

    نظر بدید ذوق زده میشیم

    تبایل لینک کنید میمیریم...

    منتظر حضور سبزتان هستیم در :




    danesh-elm.blog.ir

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی