فلسفه برای کودکان و نوجوانان ترجمه
philosophy for children است. از آنجا که طبق تعریف یونسکو «children» به
افرادی اطلاق می شود که زیر 18 سال اند ، از اینرو سعی کرده اند در نوشته
ها آن را«فلسفه برای کودکان و نوجوانان» ترجمه کنند . این برنامه در
دانشگاه ایالتی مونتکلیر در نیوجرسی توسط پروفسور متیو لیپمن شکل گرفت .
هم
اکنون حدود 100 کشور در حال اجرای این برنامه هستند ، که حدود 30 کشور از
کشورهای پیشرفته به طور جدی آن را وارد نظام آموزش و پرورش ساخته اند ، و
در حدود 70 کشور نیز به طور آزمایشی این برنامه را تجربه می کنند .
طرح های این برنامه
این
برنامه طرحی برای آموزش تفکر در مدارس ارائه می کند . طرحی که شامل کتابها
و برنامه های خاصی برای هدایت کلاس است . هر کتاب درسی دارای یک کتاب
راهنما برای معلم است . معلمان بعد از تعلیم دیدن در مراکز ویژه تربیت معلم
آمادگی لازم را برای اجرای این طرح در کلاسها به دست می آورند . در اینجا
نقش معلم با سیستم آموزشی رایج متفاوت است و معلم دیگر نقش حاکم مطلق کلاس
را ندارد .
شکل کلاس ها نیز به
کلی با توجه به هدف این برنامه تغییر می کند و به صورت حلقه ی کندوکاو
(Community of Inqyiry) یا انجمن تحقیق در می آید که در آن کودکان به دنبال
کشف حقایق مناسب با خودشان همیشه در حال کندوکاو مشترک هستند . P4C به
عنوان آخرین دستاورد پارادایم تأملی که ریشه اش در آثار جان دیویی ، لیو
ویگوتسکی و برخی از فلاسفه دیگر است شامل چند عنصر جدید یا تغییر یافته است
که عبارتند از« حلقه کندوکاو» ، « کتاب های درسی داستان » و « معلمان
تغییر نقش داده » .
اهداف برنامه
هدف
اصلاح وضعیت آموزش تفکر در تعلیم و تربیت است . تقویت تفکر انتقادی ، تفکر
خلاق ، تفکر مراقبتی/ مسئولانه (Caring) و تفکر جمعی از ابتدای دوران
کودکی ، یکی از اهداف اصلی این برنامه است . متناظرا داوری خوب ، ابداعات
خلاقانه ، توجه مسئولانه به محیط و اطرافیان و نیز توانایی انجام فعالیت و
تفکر جمعی ویژگی هایی هستند که این برنامه در پی تقویت این ویژکی ها در
افراد است و چون بر آن است که دوران بالا تر از کودکی برای آموزش این
مهارتها دیر است این آموزش را از کودکی شروع میکند . آموزش مهارتهای فکری
اعم از استدلال ، داوری نهایتا تربیت شهروندانی معقول ، خودآگاه ، دقیق ،
مسئولیت پذیر اخلاقی ، اجتماعی ، منتقد ، خود- انتقاد ، محقق در این برنامه
پیگیری میشود.
تفکر یا تفلسف
اگر
چه عنوان رایج این برنامه ، فلسفه برای کودکان و نوجوانان است ، اما هدف
این برنامه آموزش فلسفه به معنای رایج کلمه به کودکان و نوجوانان نیست ،
این برنامه نمی خواهد به کودکان فلسفه ی هگل یا کانت یاد دهد ، آنچه این
برنامه می خواهد به افراد یاد دهد تقریبا این است که به سخنان و نظرات
دیگران خوب گوش فرا دهند، در شنیده هایشان دقت کنند ، آنها را ارزیابی و
سبک سنگین کنند ، بهترین اندیشه ها را انتخاب کنند، نه اینکه کور کورانه
تابع بی چون و چرای هیجانات ، مدها ، رسوم و عقاید جوامع یا مثلا خانواده ی
خود باشند . این همان چیزی است که در فرهنگ و دین ما هم بسیار ارج نهاده
شده است . و حتی در کتاب مقدس ما ، قرآن کریم ، برای مردمی که این گونه عمل
می کنند بشارت داده شده است .