کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو
گزیده کتاب
منابع جشنواره

«چه کار کنیم که بچه هایمان از همان سن پایین با موضوعات اعتقادی علاقمند شوند؟». یک پیشنهاد خوب به این پدر و مادرها، تهیۀ کتابهای شعر کودک است.

کتاب: کبوترها و آهوها؛ با کبوترهای گنبد

به کوشش: سید احمد میرزاده

انتشارات: به نشر

احسان رضایی- «چه کار کنیم که بچههایمان از همان سن پایین با موضوعات اعتقادی علاقمند شوند؟». این، سوال مشترک خیلی از پدر و مادرهای جوان است که دغدغۀ انتقال مفاهیم فرهنگی به کودکانشان را دارند و نگران هستند که نکند در میان انبوه سرگرمیها و جذابیتهای اینترنت، تلویزیون، بازی های کامپیوتری،  ...  حرف­های خودشان آنقدر که باید و شاید در دل کودکشان جا باز نکند. یک پیشنهاد خوب به این پدر و مادرها، تهیۀ کتابهای شعر کودک است.

شعر، روش بسیار مفیدی برای انتقال هر موضوعی است. حال اگر این شعر و اشعار با تصویرسازی های جذاب همراه شده، در قالب کتاب­هایی از طرف ناشران شناختهشده و معتبر هم باشد که دیگر چه بهتر. دو مجموعه شعر «کبوترها و آهوها» و «با کبوترهای گنبد» هر دو همۀ این ویژگیها را دارند: اول اینکه ناشر آنها، انتشار بهنشر است که وابسته به آستان قدس رضوی است.

گردآورندۀ هر دو کتاب سید احمد میرزاده است که کارنامۀ پر و پیمانی در شعر کودک دارد و مدتی هم در ماهنامه «سروش نوجوان» زیر نظر زندهیاد قیصر امین پور فعالیت کرده است. تصویرگری کتاب ها و کیفیت چاپ و آماده سازی آنها هم جذاب و قابل قبول است. تصویرگری «کبوترها و آهوها» را نیلوفر میرمحمدی و تصویرگری «با کبوترهای گنبد» را پرویز اقبالی انجام داده که دو سبک کاری متفاوت هم دارند و پاسخگوی روحیۀ تنوع طلبی کودک هم هست.  پس خیالتان از هر نظر راحت.

برویم سراغ محتوای این دو کتاب. کتاب «با کبوترهای گنبد» مجموعه ای است از 12 قطعه شعر شاعران مختلف دربارۀ امام رضا(ع) که بین اسامی شاعران این دفتر، هم نویسندگان باسابقه مثل جعفر ابراهیمی، مهری ماهوتی، حمید هنرجو، ... دیده می شود و هم شاعران جوان. سبک ها و قالب های شعری هم به همین اندازه متنوع است. موضوعات اشعار هم ستایش حضرت رضا(ع) (سه شعر) و موضوع زیارت آن امام است. کتاب «کبوترها و آهوها» اما به تمامی سرودۀ یک شاعر، سید احمد میرزاده است که در 13  قطعه شعر، به موضوعات مختلفی که هر کدام به نوعی مرتبط با حضرت رضا (ع) هستند پرداخته شده. در این دفتر هم به وقایع تاریخی زندگانی آن حضرت، مثل ولادت حضرت(ع)، معرفی نجمه خاتون مادر بزرگوار امام رضا(ع)، ماجرای خواندن نماز باران، شهادت حضرت(ع)، یا درخت بادامی که حضرت در نیشابور کاشتند پرداخته شده و هم برای موضوعات امروزی شعر هست. مثلاً یک شعر از زبان فرزند یکی از خادمان حرم مطهر است، یک شعر از زبان کبوتری که در حرم حضرت دانه می خورد، ... حتی یک شعر هم می خوانیم از زبان کودکی که به کوه سنگی مشهد رفته است، کوهی که طبق روایت ها یک بار حضرت رضا(ع) به آن تکیه داده بودند. برای آشنایی بیشتر با زبان شعری این دفتر، بخشی از همین شعر را بخوانید:

نزدیک ما کوهی بلند است

کوهی که اسم «کوه سنگی» است

حتماً شکاف سنگهایش

الان پر از گلهای رنگی است

در چشم ما خیلی عزیز است

کوهی که اینجا ایستاده

زیرا امام هشتم ما

یک روز بر آن تکیه داده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی