کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو

کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرستان ماکو
گزیده کتاب

رضا شیرزاده با اشاره به پروسه تغییر نگاه عامه مردم به کتابخانه در این شهر از سالن‌های قرائت‌خانه تا محفلی برای دوست‌داران کتاب، رسیدن به این دستاورد را برگزاری مستمر فعالیت‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه عنوان کرد.

رضا شیرزاده مسئول کتابخانه عمومی ولی‌عصر(عج) ماکو در استان آذربایجان‌غربی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ویژگی‌های خاص کتابداری در یک شهر مرزی بیان کرد: کتابخانه در مناطق مرزی طبعاً شرایط و ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ از یک سو در محیطی هستیم که به دلیل مجاورت با مرز کشوری غربی(ترکیه) در تقابل با فرهنگی بیگانه است، از سوی دیگر تنوع مذاهب و قومیت‌ها را داریم که نیازمند برخوردار بودن از منابع به آن زبان‌ها است. عواملی از این دست باعث شده تا کتابخانه عمومی ولی‌عصر(عج) موقعیتی کاملاً متمایز با سایر کتابخانه‌ها در نقاط مختلف داشته باشد.

شیرزاده با اشاره به تغییر نگاه مردم ماکو به کتابخانه در سال های اخیر، خاطرنشان کرد: صریح بگویم از آنجا که ماکو منطقه‌ آزاد تجاری و صنعتی است، اولویت‌های اغلب جوانان آن نیز با سایر مناطق تفاوت‌های اساسی دارد؛ وجود مراکز خرید و فروش و رونق تجارت باعث شده تا گرایش مردم به این امورات بیشتر از توجه به فعالیت‌های فرهنگی از جمله حضور در کتابخانه‌ باشد. با این وجود و علی‌رغم تمام دشواری‌ها وضعیت کتابخانه در ماکو در ۳ الی ۴ سال اخیر شرایط بهتری پیدا کرده و کتابخانه بر خلاف گذشته تنها به خاطر قرائت‌خانه و صرفِ امانت کتاب در میان طبقات مختلف مردم شناخته نمی‌شود. در سالهای اخیر با برگزاری فعالیت‌های متنوع فرهنگی، کتابخانه به محفلی برای دوست‌داران کتاب تبدیل شده است.

مسئول کتابخانه عمومی ولی‌عصر(عج) ماکو با یادآوری تمهیدات این کتابخانه در گسترش و تعمیق نگاه مردم به کتابخانه، عنوان کرد: از سه سال پیش با ایجاد باشگاهی با عنوان «باشگاه کتابخوان استاد رافق ماکویی» با موضوعیت و رسالت «سفیران مطالعه» و عضویت جمع کثیری از بانوان، از همیاری، تشویق و ترغیب آنها به کتاب و کتابخانه در جمع‌های خانوادگی، خویشاوندی و دوستانه‌شان بهره‌های فراوان گرفتیم و توانستیم معنای جدیدی از کتابخانه در نظر مردم تعریف کنیم و آنها را با فعالیت‌های فرهنگی و سیمای جدیدش آشنا سازیم.

وی افزود: اعضای باشگاه کتاب خوان استاد رافق ماکویی امروز همچنان بخش تأثیرگذاری از اعضای کتابخانه را تشکیل می‌دهند و جلسات منظمی را به صورت هفتگی در کتابخانه با کمک یکی از اساتید دانشگاه‌ و محوریت ۴ برنامه؛ حافظ‌خوانی، مثنوی‌خوانی، سعدی‌خوانی و نشست‌های کتاب‌خوان برگزار می‌کنند.

شیرزاده در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به استقبال از کلاس خوشنویسی با خودکار در این کتابخانه، بیان کرد: این کلاس یکی از جلسات پر طرفدار کتابخانه به حساب می‌آید که شکل‌گیری آن داستان جالبی دارد. ماجرا وقتی کلید خورد که روزی یک مراجعه کننده که اهل شهر بازرگان بود به کتابخانه آمد و از علاقه‌مندی اش به خوشنویسی صحبت کرد. از آنجا که تقریباً در سطح شهر، مرکزی برای چنین آموزشی دایر نبود، تصمیم گرفتیم تا کلاسی در این خصوص با کمک وی به صورت هفتگی در کتابخانه برگزار کنیم. کلاسی که تا به امروز فعال است و جوانان علاقه‌مند می‌توانند با حضور در آن مهارت‌هایشان را در زیبانویسی با خودکار بیفزایند.

وی در ادامه با اشاره به یکی از هدف‌گذاری‌های کتابخانه عمومی ولی‌عصر(عج) ماکو برای گروه سنی کودک و نوجوان، گفت: یکی از محورها و برنامه‌ریزی‌های تیم کتابداری در کتابخانه، تعامل و همکاری بیشتر با مدارس در برگزاری فوق‌برنامه‌های فرهنگی است. به همین خاطر ضمن حضور در مدارس و برگزاری نشست‌های متنوع، از آنها دعوت کرده‌ایم تا در روزی ثابت و مشخص با آوردن دانش‌آموزان به کتابخانه هم باعث آشنایی بیشتر گروه سنی کودک و نوجوان با خدمات و فعالیت‌های کتابخانه شوند و هم برخی از کلاس‌هایشان را در محیط کتابخانه برگزار کنند.

شیرزاده با اشاره به آغاز نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در سراسر کشور، عنوان کرد: پس از برگزاری موفق دو دوره گذشته جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بسیاری از اعضای کتابخانه ولی‌عصر(عج) نیز از مدت‌ها پیش پیگیر و جویای برگزاری این جشنواره در سال جدید بودند که در هفته‌های اخیر با اعلام منابع و انتشار فراخوان آن، خود را آماده حضور در نهمین دوره این جشنواره می‌کنند. ما نیز با برگزاری نشست‌های معرفی منابع این جشنواره و معرفی چهره به چهره کتاب‌ها رسماً فعالیت خود را در این خصوص آغاز کرده‌ایم و قصد داریم در ادامه با برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانِ رضوی، جمع‌خوانی عناوین ارائه شده در این رویداد بزرگ فرهنگی و مسابقه نقاشی، نهمین دوره این جشنواره را باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار کنیم.

این کتابدار همچنین از برگزاری یک مسابقه بزرگ کتابخوانی با همکاری منطقه آزاد ماکو، همزمان با ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: یکی از ویژه ‌برنامه‌های کتابخانه در ماه رمضان مشارکت در برگزاری جشنواره‌ای قرآنی با محوریت مسابقه کتابخوانی از کتاب «حفظ موضوعی مفاهیم قرآن کریم» است که زیر نظر منطقه آزاد و سازمان تبلیغات اسلامی ماکو برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند پس از تهیه کتاب از طریق یکی از کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت و مطالعه آن در این مسابقه شرکت ‌کنند. ۵۰ نفر از برگزیدگان این مسابقه بزرگ کتابخوانی نیز یک هفته بعد از اتمام ماه رمضان در مراسمی تقدیر خواهند شد.

شیرزاده در پایان با اشاره به تغییرات فراوان در نگاه به کتابخانه در میان مردم و خودش به عنوان یک کتابدار، گفت: از روزی که طبق روال عادی زندگی پس از فارغ‌التحصیل شدن در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، با علاقه‌ای اندک به عوان کتابدار در کتابخانه مشغول به کار شدم و بعد از استقرار نگاه سنتی رایج به کتابخانه‌ها به عنوان محلی برای امانت کتاب با سالن‌های قرائت‌خانه، اینک با قاطعیت بیشتر می‌توانم مدعی شوم هم بنیان‌های علاقه‌مندی من به کتابخانه دگرگون شده و بسیار به حرفه‌ام علاقه‌مند شده‌ام و هم آن نگاه قدیمی مردم به این مکان فرهنگی پوست‌اندازی کرده و جای خود را به کتابخانه به مثابه محفلی برای تمام دوست‌داران کتاب داده است.


منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی